Dagene på jobb hittil..

Dagene på jobb har ikke enda blitt helt innarbeidet. Vi skulle egentlig få skrevet timeplan og arbeidsfordelig idag, men i Brasil er det noe som heter «Brasilian time». Dette vil si at det meste skjer i et ganske rolig tempo. Folk stresser ikke og bussen kan f.eks komme en time forsent. Skal du i et møte på en time, tar det kanskje tre osv. Veilederen vår kom til Brasil for bare noen dager siden og har veldig mye hun skal gjøre. Det er hun som har startet prosjektet. Så vi har full forståelse for at vi må vente litt. Nå har vi vært her i snart tre uker og vi gleder oss til å få litt mer orden på dagene og oppgavene vi skal få!

Men sånn som det har vært disse ukene vi har vært her så er dagen omtrent slik:

Vi kommer kl.08.00 ca. Fra 08.00 – 10.30 er det lek med barna. Gjerne paradis, pega-pega (sisten), lakkering av neggler eller bare det og sitte og prøve og forstå hverandre. Da må vi bruke kroppsspråk, miming, portugisisk, engelsk og norsk for og få til en samtale. Det kan være ganske krevende og utfordrende til tider. Iallefall hvis vi endre opp med å ikke skjønne noen ting. Men det er spennende også og jeg lærer nye ting hver dag!

Kl. 10.30 går jeg og spiser lunsj. De servere god og hjemmelaget mat på senteret, men jeg har ikke vent meg helt til den brasilianske maten og heller ikke middag så tidlig på dagen så jeg har med meg brød og banan som jeg spiser. Eller knekkebrød med makrell i tomat også spiser jeg frukt. Hender jeg smaker på maten, særlig hvis det er kylling! Det er kjempe godt her, og med masse hvitløkssmak!

Kl. 11.00 går jeg og en til til skolen for å hente de minste barna. Ofte koker det i sola og varmen er nesten ikke til å tro. Jeg har alltid med meg vann, men det er det ingen av de andre som har. Da hadde jeg besvimt. Uansett så rusler vi til skolen og er der ca. 11.20 (tar 10-15 min i hurtig gange) Så kommer barna ut og roper «Tia- tia». Det er veldig koselig, betyr tante-tante. Så spaserer vi tilbake, rolig men bestemt. Barna må gå på rekke og vi går en litt annen vei hvor det ikke er så mye trafikk. Ofte møter vi på kuer, hester og hunder som løper fritt rundt på veiene, det er litt skremmende, men man blir vant til det. Når vi kommer tilbake til senteret går Erlend med to andre ansatte og følger de større barna til skolen. Mens jeg var borte har de større barna spist og skiftet til skole t-skjorte.

Fra 12.00 og noen minutter/kvarter kjøler jeg meg ned!! Jeg drikker masse og rusler litt rundt. Resten av dagen er det lek med barna. Noen har håndarbeid, noen har data-time, musikk osv. Jeg har ikke helt fått tak i alt de driver med i løpet av dagen. Noen ganger titter jeg inn hos de som har klassetimer, andre ganger er jeg ute og snakker med de som jobber der og leker med barna som er ute. Kl.15.30 drar vi hjem..

Jeg gleder meg til å få litt mer orden på dagen, vite hvor jeg skal være til enhver tid og få litt oppgaver. Vet vi blant annet skal ha litt engelsk undervisning med barna og oppdatere ukenytt på Håpets hjemmesider og facebook profilen. Vi har også som sagt vært på tre hjemmebesøk og dette kommer det til å bli mere av nå som sjefen er tilbake.

Gleder med til dagene fremover, blir sikkert en del nytt og ny informasjon om barna og familiene!

Bilde

2 thoughts on “Dagene på jobb hittil..

  1. Monica sier:

    spennende!!:) jeg tipper du er en super Tia;)

Legg igjen en kommentar

